torsdag 25 september 2014

Ombenis berättelse, kapitel 7-9

Måndag hade vi en diskussion om vad vi läste om Min Systers Dötter Har Många Pappor, kapitel 7-9. Alla berättade och vi diskuterade många saker att hade hänt.

Vi pratade mycket om vad Tore sa efter han hade hjälpt Ombeni, Maua och Kitumaini flyttar. Han sa, "Tack inte mig, tacka nån annan som behöver det." Vad betyder han? Davod pratade om hur han kanske inte ville ha uppmärksamhet och försökte att inte göra en stor grej av det. Anab sade att de var som familj och du behöver inte säga tack till er familj. Jag trodde kanske att han försöks säga att hjälpa någon annan som ett väg att visa tacksamhet...men hans ord var tack inte hjälp. Vi kom inte till en slutsats men det var en bra diskussion och jag tyckte om att höra vad mina klasskamrater trodde.

Migrationsverket hade skrivit några brev. Den första en sade Maua kunde inte stanna, men Ombenis reaktion till den sista brev visade ett olika resultat.

Andra ämnen och frågor pratade vi om:
- Vem är Adam? Teresa sade det är normal att tror att en romans har börjat eftersom vi har sett många film när en pojke träffas en flicka. Vi ska se.
- Maua reagera fortfarande till kött kanske vi kommer att lära snart varför.
- Martin och Lisa verkar riktig trevlig. Hur långe stannar de där? Kanske det är säker plats för Maua att läka






1 kommentar:

  1. Här visar du att du väl behärskar konsten att skriva en reflektion. Intressant läsning.

    SvaraRadera