onsdag 10 september 2014

Engelska eller Svenska

Mitt modersmål är engelska. Även om min pappa kommer från Indian, lärde han inte mig hans modersmål Punjabi. Därför använder vi engelska alltid med familj. Jag växter upp i New Jersey var det finns många språk talad. Mina kompisar talar engelska med mig, men på deras hem, de talar spanska, portugisiska, arabiska,kinesiska, eller andra språk. Jag gillar alltid studera kultur och ville att resa till nya land, men jag tror att jag kan inte lära mig en ny språk. Även om jag tycker om lära mig nya saker, har skolan svårt för mig. Jag studerade franska för sju år och kämpade alltid. Jag kan inte tala franska och minns ingenting nu. I skolan i USA, börja vi en ny språk när vi är om tretton år gammal. Det är kanske en akward tid för barn. Varje sommar, jobbade jag på restaurang när många människor talar spanska. Jag försökte att lära några ord, men igen jag använde inte det räcker. Du kan se att jag har utsatts för många språk men har aldrig lärt mig en.

Svensk människor talar bra engelska så att du kan använder engelska ofta. Men när du har flyttat till ett nya land, beror du inte på din modersmål. Du måste lära dig nya språket. Jag är tacksam att många människor talar engelska med mig så att vi kan bli kompisar. De förstår mig bra och jag kan tala från min hjärta. När jag är trott, titta jag på en film eller läser i engelska. Det är svårt att lära ett nya språk och det tar mycket energi. Mina svensk kompisar blir bättre nu att prata med mig i svenska så att jag kan träna mer. Jag är glad för att jag vill bli flytande.

Jag är tacksam att det finns möjligheter att lära svenska. Jag gå till skolan for tolv till femton timmar varje veckor. Under min fritid, läser jag barnbok och titta på barnfilm med svenska undertext. När jag träffas med mina kompisar vi börja alltid vår samtal i svenska. På mitt jobb, vi använder båda språk. Våra möten finns i svenska så jag måste lyssna noggrant. Jag skriver SMS och kort e-post i svenska. Det finns många saker jag göra att lära mig svenska, men det finns alltid mer.

2 kommentarer:

  1. bra sara, du har skrivit jättebra och jag tror att vi kan blir bättre efter slutar grundläggande för att vi har de duktiga lärarena. så ska vi studera mycket vidare.

    SvaraRadera
  2. Tack Enas. Men det tar mig en långe stund att skriva. Jag måste tänka om vilka ord jag vet :) Du är rätt att vi ska (eller kommer att) bättre efter några månader!

    SvaraRadera