tisdag 11 november 2014

Min Kompis, Fatimas, diskuterande text

Borde mobiler förbjudas i skolan?

Mobiltelefonen är idag en produkt som ägs av nästan varje person och utan den skulle samhället inte sett likadant ut. Många har dessa frågorna ; Ska mobiltelefoner förbjudas i skolan? Vad är syftet att hålla mobiler med för eleverna inom skolan? Varför ska det förbjudas? På vilken sätt eller situationen kan eleverna ha deras mobiltelefoner?

Om vi tittar på det i positiv sidan ser vi att idag man inte behöver längre söka upp den personen som man vill prata med utan istället kan man skicka ett sms eller ringa personen. mobiltelefoner kan användas för att slå upp information eller hämta information från en lärare. mobiltelefoner kan hjälpa till att organisera med hjälp av den för att veta vad dina läxor är, anteckningar, att veta vilka dagar du kommer att få ut av skolan och andra grejer.

Men på den andra sidan kan mobiltelefoner användas för dåliga syften, som att spela spel eller gå på Facebook( för att sms), ta bild/video eller något annat under lektionen. Då har lärare rätt att ta mobilen från eleven och tillbaka det sen till honom/henne i slutat av lektionen!.

Det är viktig att vi prova använda våras hjärna istället att få hjälp från våras mobiltelefoner hela tiden specialist om vi är elever!. På den här sätt kan vi ge respons eller bedöma våras själva vad vi kan och hur mycket vi kan också. Exempelvis om vi har inte förstå ett ord det är bättre att vi använder våras strategi för att förstå det inte översta det från lexikon direkt från våras mobil eller go och googla efter en fråga och hitta svaret redo! Vad vi har lärt oss då ?!. Men det förbjudas inte absolut att inte kolla andras åsikter eller tänker också, det är bra att få veta information från mobil om man har ingen ide på den men man måste försöka komma med egen åsikt/tänker också!.


Vad tycker jag om din diskuterande text:

Rubriken är en fråga som man kan svara ja eller nej på? Eller en fråga med två sidor?
Ja. Rubriken är tydlig och kan vara svarade med ja eller nej.

Inledningen- Berättar den som skriver bakgrunden till sitt intresse för frågan?
Ja. Inledningen har många intressantast frågor att hålla mig nyfiken.

Presenteras frågan och dess två sidor?
Det har presentationen av frågan och två sidor - Ska mobiltelefoner förbjudas i skolan? ELLER borde mobiler inte förbjudas? - På vilken sätt eller situationen kan eleverna ha deras mobiltelefoner?

Ja-sidan/ena sidan – Markeras sidan med nytt stycke?
Får vi veta att det är ja-sidan som diskuteras i första meningen?
Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?
Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?
Ja. Det är tydlig att se positiv sidan och användbarhet en mobil har. Fatima berättelse om hur det kan hjälpa att slå upp information och kan hålla eleverna organiserade sig.

Nej-sidan/andra sidan – Markeras nej-sidan med nytt stycke?
Får vi veta att det är nej-sidan som diskuteras i första meningen?
Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?
Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?
Ja. Har vi se att när eleverna har mobil med de, kan det vara ett distraherande, till exempel, som att spela spel eller gå på Facebook. Jag tror att kan också vara ett distraherande till andra eleverna och läraren.

Slutsats summering – Markeras med nytt stycke?
Ja

Är slutsatsen tydligt formulerad?
Ja

Kommer du fram till samma sak genom att läsa texten?
Jag tror också att det är bättre när eleverna beror inte på deras mobil. De kan använda mycket resurser att hjälpa de engagera varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar